La Unió de Federacions Esportives de Catalunya va presentar ahir el Pla Marshall per a l’Esport, un document que recull mesures per a la recuperació de les entitats esportives davant la crisi de la COVD-19. Un document que s’ha entregat al Secretari General de l’Esport, Gerard Figueras, i que compta amb l’aval de les unions de Federacions de l’estat; Aragó, Andalusia, Madrid, Múrcia, Castella i Lleó, País Basc i Galícia.
El Pla Marshall recull 26 mesures que s’articulen en quatre 4 àmbits que han de servir, de manera transversal, a ajudar a les entitats, practicants i professionals a transformar-se i a sobreviure. La digitalització, per garantir la transformació digital necessària de l’activitat esportiva, directiva i administrativa; la fiscalitat, per reduir la càrrega de despesa indirecta suportada per les entitats; l’ocupació, per adaptar les relacions laborals als canvis pertinents per evitar la destrucció de llocs de treball; i el finançament, per garantir —fins i tot augmentar— els ingressos de les entitats.
En la presentació d’aquest document, via telemàtica, hi van participar també el vicepresident de la UFEC, Enric Bertrán (president de la Federació Catalana de Natació) i Maribel Zamora, secretaria de la UFEC (i presidenta de la Federació Catalana de Voleibol). Ara, els responsables d’esports dels diferents grups parlamentaris rebran el plec de mesures, i s’ha demanat reunions amb les conselleries implicades en el Pla. En relació amb l’Administració de l’Estat, la UFEC i la resta d’unions de federacions autonòmiques portaran el document als diputats i senadors de les cambres espanyoles, i també al Consejo Superior de Deportes.
Aquesta proposta d’accions que ha presentat la UFEC es suma a l’aclariment que ja va presentar la Secretaria General de l’Esport, conjuntament amb l’Agència Catalana del Consum, sobre el pagament de les quotes de les entitats i les empreses esportives durant la crisi sanitària del coronavirus.
En aquest document es deixava constància que, en primer lloc, pel que fa a les quotes socials abonades a entitats culturals i esportives sense finalitat de lucre, legalment creades i inscrites com a tals, no generen dret a devolució. Són aportacions a fons perdut per contribuir al manteniment de l’entitat i reflecteixen l’adhesió i la pertinença a un projecte compartit per totes les persones associades.
I, en segon lloc, i respecte als serveis que es paguen per quotes (cursos, gimnasos, etc.) en empreses amb ànim de lucre, cal tenir en compte que si aquestes deixen de prestar un servei per tancament temporal de l’empresa a causa de força major l’usuari té dret a reclamar el retorn de la part proporcional de les quotes, en funció del temps que hagi estat sense servei per causa del tancament; o bé pot acceptar altres compensacions, com ara serveis addicionals (monitor personal, ampliació d’horari, etc.) o descomptes. Si el servei no es pot reprendre un cop passat el període de suspensió, l’usuari pot reclamar el total dels imports que hagi pagat.
En aquest sentit, la Federació Catalana de Voleibol vol recolzar tant el ‘Pla Marshall’, presentat per la UFEC, com totes les mesures preses per la Secretaria General de l’Esport davant aquesta complicada situació creada per l’estat d’alarma a causa de la pandèmia sanitària.
Des de l’ens federatiu català volem mostrar tota la sensibilitat i suport a la difícil situació en la que es veuen abocats els nostres clubs, que han de seguir fent front a les despeses fixes anuals, com poden ser entrenadors, assegurances de responsabilitat civil o altres; i posa de relleu que moltes activitats, que suposen importants fonts d’ingressos per als mateixos, com són tornejos o campus, s’hauran de suspendre. A més, s’ha de tenir en compte que molts serveis com la mútua esportiva segueixen actius i la majoria de clubs segueixen treballant internament i via telemàtica, ja que la temporada, ara per ara, no està finalitzada. En definitiva, planteja un escenari de pèrdues econòmiques al que volem donar tot el nostre recolzament.